koperta | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego – co robić?

Prawdopodobnie Ty też dostałeś SMSa, w którym poinformowano Cię, że przesyłka nie dotrze do adresata bez uiszczenia niewielkiej dodatkowej opłaty. Mogłeś też odebrać telefon i usłyszeć, że próbowano się włamać na Twoje konto, ale udało się temu zapobiec i w związku z tą sytuacją należy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia, co wymaga ściągnięcia przez Ciebie aplikacji wskazanej przez rozmówcę i podania danych dostępowych do konta. Są to typowe działania oszustów. W ostatnich latach istotnie nasiliły się kradzieże pieniędzy z kont bankowych. Przestępcy wymyślają coraz nowsze i kreatywniejsze sposoby, aby wyłudzić dane dostępowe do rachunku bankowego ofiary, a następnie przejąć środki tam zgormadzone. 


Jak nie dać się oszukać?

Przede wszystkim powinniśmy zachować wzmożoną czujność i nikomu nie udostępniać danych dostępowych do naszej bankowości elektronicznej. Należy też zwrócić uwagę, aby do rachunku bankowego nie logować się przy użyciu linków z podejrzanych wiadomości. Szczególnej czujności wymagają telefony od rzekomych pracowników banku. Bardzo istotnym jest, że oszuści wykorzystują metodę podszywania się pod numer banku. Polega to na tym, że na telefonie wyświetla nam się prawdziwy numer do instytucji finansowej, ale naszym rozmówcą nie jest rzeczywisty pracownik banku. 


Jak odzyskać skradzione pieniądze?

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa w pierwszej kolejności powinieneś zgłosić sprawę policji lub prokuraturze. Organy te powinny podjąć stosowne działania, aby wykryć sprawców i pociągnąć ich do odpowiedzialności. Niestety, tego rodzaju postępowania są trudne i długotrwałe.


Odzyskanie skradzionych z konta pieniędzy nie musi być jednak uzależnione od wykrycia sprawców przestępstwa. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych klient powinien niezwłocznie zgłosić bankowi zaistnienie nieautoryzowanej transakcji płatniczej, a bank powinien do końca następnego dnia roboczego zwrócić klientowi środki wypłacone bez autoryzacji. 


Wyjątkiem od odpowiedzialności banku jest sytuacja, w której klient doprowadził do nieautoryzowanej transakcji umyślnie lub przez swoje rażące niedbalstwo. W tym miejscu wskazać należy, że po zgłoszeniu nieautoryzowanej transakcji bank zobowiązany jest do zwrotu środków do końca następnego dnia roboczego niezależnie od tego, czy bank uznaje, że klient doprowadził do nieautoryzowanej transakcji z winy umyślnej lub przez rażące niedbalstwo. Dopiero po zwrocie środków bank może wystąpić do klienta z roszczeniem o ich zwrot argumentując to tym, że za nieautoryzowaną transakcję odpowiada klient. Jeżeli klient temu zaprzecza, sprawa może zostać oddana do rozstrzygnięcia sądowi powszechnemu. Powyższe potwierdza stanowisko Prezesa UOKiK z dnia 16 listopada 2022 r.


Z analizy orzeczeń sądowych można wywnioskować, że osobom, od których w sposób oszukańczy wyłudzono dane dostępowe do rachunku bankowego nie można przypisać rażącego niedbalstwa, a co za tym idzie, bank odpowiedzialny jest za zwrot środków wypłaconych bez autoryzacji. Przykładowo wskazać można wyrok Sadu Okręgowego w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. wydany w sprawie o sygn. akt: XXVII Ca 1352/21. W wyroku tym sąd stwierdził, że klient banku, który udostępnił oszustom dane dostępowe do swojego konta poprzez kliknięcie w link z wiadomości skierowanej do niego przez oszustów, nie ponosi odpowiedzialności za nieautoryzowane wypłaty, ponieważ nawet jeżeli można mu przypisać brak staranności, to na pewno nie w stopniu rażącym. Zastrzec jednak należy, że każda sprawa jest inna i wymaga dokonania indywidualnej oceny przez sąd. 


Nasza kancelaria zapewnia pomoc prawną osobom pokrzywdzonym w wyniku kradzieży środków z rachunku bankowego. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania związane z tego rodzaju sprawami.